Use my head!


TYPOLAR


Nem is lenne jobb apropója megírni ezt a kis cikket, mint a PontOn galériában január 24-25-én szervezett BIPOLAR kerekasztal beszélgetés (aminek a témája egyébként a "lustaság, munka és munkátlanság") arculata, amit a német blotto design tervezett.


Kb. hat éve kísért már ez az absztrakt forma, amit még annak idején (2000-ben) az akkori Duna Televízió Rt-nek készítettem. (A logotípia mellé elkészült a betûtípus is ami a "Line-Type" nevet kapta. A font egyébként megmaradt tipikus dekorációs betûnek, mert mondatok, kenyérszöveg alkalmazására megítélésem szerint alkalmatlannak minôsült.)








"Cseppnyi változás"

Az elkészült "Duna" felirat a csepp formát idézô 'D' és 'a' betû egyébként az akkori teljes arculatváltás szellemének megfelelôen lett megtervezve, mint minden más arculati elem.
Sokan kritizálták egyébként a végleges formát, mivel a 'd'-t gyakran 'b'-nek olvasták, a csatorna meg is kapta egyébként a 'Buna' gúnynevet, de szerencsére ez nem lett annyira általános, mint pl. a "Csiga TV", vagy a "Biopon TV", amik anno a TV2 általános nevei voltak.



A teljes betûkészletet és a logotípia játékos felhasználását bemutatva remélem mindenki látja, hogyan tettem indokolttá a 'D' használatát a betûképben - szerencsére sikerült meggyôzni a vezetôséget is.




A "Cseppnyi változáshoz" köthetô arculat egyébként több kiállításon/grafikai biennálén is részt vett, igaz egy kicsit módosított változatban - a televízió által használt hullám-motívumokat ugyanis elhagytam, mert mindig is soknak éreztem együtt a két grafikai világot.

Ismerôs forma

Most, hogy a MOME által küldött hírlevélben megláttam a BIPOLAR project hírét ismét elôjött az a furcsa érzés, amit gondolom minden grafikus érzett már: "De hát ezt a formát én terveztem, hogy jönnek ezek ahhoz, hogy..." Ezt még inkább erôsítették azok az elmúlt évek alatt jött levelek, "jelentések" ismerôsöktôl, hogy már megint láttunk egy "Duna" tévéhez hasonló logót. Nem csinálsz valamit?


Természetesen az ember egóját legyôzi a józan ész és jól tudja, hogy egy ilyen egyszerû absztrakt formát bárki kreálhat és erre nagyon jó példa ez a 2005-ben használt Quark XP által használt logó, amit egy évre rá a cég el is dobott, mert rájöttek(?) arra, hogy ezt a formát világszerte rengeteg cég használja már. A márkajelnél pedig az egyediség nagyon fontos szerepet játszik ugye.

Aztán feltûntek olyan logotípiák, amik erôsen idézték a "Duna" szóképet, legfôképp az egyezô betûk használata miatt. A Design Hungary blog on már kitárgyalt ZDF 2005-ös 'Muna' díj logója volt az elsô, aztán jött a többi is. (klikk a képekre)





(A Digital Angel egyébként tavaly oroszországban díjat is nyert.)

Kiderült, hogy létezik egy Levi Halmos nevezetû ember, aki különbözô freefont site-okra töltöget fel betûtípusokat, amiket elvileg ô jegyez.

A betûi között ott van egy "Danube"(!) nevezetû font (készült 2001-ben) ami kísértetiesen emlékeztet a Duna logotípiára. A Danube font gyakorlatilag letölthetô bármelyik freefont oldalról. (pl. dafont, free fonts collection stb..)

Személyes véleményem szerint semmi gond nem lenne azzal, hogy valaki különbözô logókból kreál betûtípust - egy csomót dolgozik vele, valahol kihívásnak is érezheti, de.

A gond akkor van, ha ezt elkezdik világszerte márkajelként használni (másra nem is igazán alkalmas, mint azt írtam korábban), és ezzel létrehoznak egy csomó klón-logót.

Ráadásul itt ez a bejegyzés (1001fonts), ami arra utal hogy léteznek olyan stúdiók, ügynökségek, akik legálisan szeretnék használni, mert ez a freefontosdi a jövôben sok problémát okozhat, fôleg ha tényleg valami komoly kampányhoz lenne rá szükségük.
(Halmos Levi nekem sem válaszolt a levélre, amit az oldalán megadott e-mail címre küldtem tavaly, biztos csak valami fantomról van szó.)

Szóval most az van, hogy ma már nem bosszankodom (a pereskedés soha nem volt az én asztalom), próbálok a jelenlegi és jövôbeni munkákra koncentrálni és a "feljenetôket" már csípôböl pattintom le.

Az egómat meg azzal az illúzióval kenegetem, hogy "no nézd csak, mennyi grafikusra hatással volt a munkám"...persze ha ez igaz lenne.

Címkék:

6 Responses to “TYPOLAR”

  1. # Blogger marcusunrealicus

    Wow! Megörûlt ez a Comment motor!
    Egyébként csak annyit errôl hogy az utobbi 5év melói között ez a munka a numero1-es nálam. Már mint a dunaTV logo. és ez nemzetközi viszonylatban mondom... :)
    Komolyan...!  

  2. # Blogger Jose

    Köszönöm. De hát ez már régen történt :)
    Marcus rólad mindig a Muse énekese jut eszembe!  

  3. # Blogger marcusunrealicus

    :) csak sajnos az a zseniális hang hiányzik ...
    Egyébként talaálkoztam vele a szigeten. De annyira nem is hasonlit.  

  4. # Blogger Fehér Zoltán / Zorro de Bianco

    Örülök, hogy ez a post felkerült, mert én is sok embertől hallottam, hogy nem értették, a "D" miért van tükrözve, miközben ha rákérdeztem, egyértelműen Dunának olvasta mindenki a feliratot.
    Én Joséval ellentétben nem vagyok otthon a tipográfiában, de csak gratulálni tudok az arculathoz és a logóhoz is, akár így utólag is!  

  5. # Anonymous Névtelen

    Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.  

  6. # Blogger whitezo

    Nekem is nagyon tetszett anno a "játék a betűkkel" + duna új arculata, nem is értettem mikor pár hónapja(?) lecserélték erre a sima talpas akármire (annyira nem vágom), rosszindulattal megjegyezhetném h biztos "túl játékos" volt a nagy magyar adónak, és most h ezt olvastam este odafigyeltem kicsit arculatára is és hát elég semmitmondó, nemcsoda h fel se tűnt...  

Megjegyzés küldése



© 2006 Use my head! | Blogger Template by Grotesque Design.
No part of the content or the blog may be reproduced without prior written permission.
First Aid and Health Information at Grotesque Design