Use my head!


« Home

ROGER magazin 05/03 - cikk



„The Deutsche Telekom, who have bought up the Hungarian telephone network, determine the advertisement-dominated public with their pushy magenta.”

A kölni ROGER magazin 2005-ös 3. számához készült interjú alkalmával osztottam meg az alábbi gondolatokat a budapesti vizuális/grafikai környezet miatt kiábrándult srácokkal.


A rendszerváltás után Magyarországot is elérte a multi- Reklámügynökségek betelepülése, akik azóta is sorra szippantják be a grafikus szakembereket a mûvészeti akadémiákról, ahol megkezdôdik az addigi lelkes, kreativitás gyors leépítése, a megrendelôk néma, teljes körû kiszolgálása. A megrendelôi igény általában igénytelenséget jelent, a gépezet nagyrészt a rossz értelembe vett popularitást szolgálja ki. A (jobb esetben) tehetséges és ami nagyon fontos, bátor (anyagilag ez elég kockázatos nálunk) grafikusok önálló stúdiókat nyitnak, vagy szabadúszóként építik karrierjüket - így tettünk mi is: egy grafikus kollégámmal 2000-ben alapítottuk meg az azóta is sikeresen mûködô Grotesque Design-t - és mondhatom, ahogy évrôl-évre frissül a szakma, egyre több fiatal tehetség bukkan fel különböző szakmai rendezvényeken, versenyeken.

Magyarországon a szakmán belül az igazi tervezôgrafikusi forradalom szerintem olyan 1996-97 körül történhetett meg. A szépen lassan beáramló különbözô külföldi szakmai folyóiratok (Print, Emigre, Graphis), valamint a grafikát és fôleg a tipográfiát teljesen újszerûen tálaló alkotói könyvek (Olivier, Brody, Carson) fenekestül felforgatták akkoriban a kicsit szürke magyar tervezôgrafikai életet és végre rájöttünk, hogy a számítógép nem csak azért jó, mert könnyebben és gyorsabban tudunk vele bizonyos munkákat megoldani. Akkoriban körülbelül ennyire voltunk lemaradva, az úgynevezett 'nyugati' színvonaltól, de ez a tíz év szerintem hamarosan minimálisra fog csökkenni. Persze ehhez az is kell, hogy a megrendelôi szféra is megújuljon, legalább szemléleti felfrissülések legyenek, mert manapság a magyarországi / budapesti utcai kommunikáció még mindig borzalmas. A ránk ömlô silány, hirdetéseket, plakátokat, magazinokat stb. (egy-két pozitív kivétel néha azért akad szerencsére) készíttetô cégek még mindig a megerôszakolt kreatívokkal dolgoztató multi reklámügynökségekkel szerzôdnek és nem használják azt a tehetséges szakember-masszát, ami ott hever a lábuk elôtt. Csak egy picit kellene lehajolni.

Címkék: ,

0 Responses to “ROGER magazin 05/03 - cikk”

Megjegyzés küldése



© 2006 Use my head! | Blogger Template by Grotesque Design.
No part of the content or the blog may be reproduced without prior written permission.
First Aid and Health Information at Grotesque Design